Bewerkte voeding wel gezond
Linda Oude Griep van de afdeling Humane Voeding van de Universeit Wageningen, zegt dat bewerkte groente en fruit wel gezond zijn. Pakken sap, groente en fruit uit potten en blikken werden altijd gezien als minder gezond, maar niets is minder waar. Ook voedsel dat bewerkt is verlaagt de kans op een hartaanval.
Voor haar onderzoek heeft Oude Griep de gegevens van twintigduizend Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar gebruikt. Deze twintigduizend Nederlanders waren tien jaar geleden gezond en zijn sindsdien gevolgd. Deze gegevens zijn verzameld door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Oude Griep zegt ook, dat het voldoende eten van rauwkost het risico van het krijgen van een beroerte met 36 procent verlaagd. Dit betreft dus zowel de rauwe groenten en fruit maar ook de bewerkte vormen. Ook verlaagt het de kans op het krijgen van een hartinfarct met ongeveer een derde mits er voldoende van deze bewerkte groente en fruit word gegeten. Dit is het eerste onderzoek op dit gebied; er moet nog nader naar gekeken worden volgens de voedseldeskundige.




Loading ...